Google verandert weergave van advertenties!

  • 5 mei 2016
  • SEO
Geen reacties

Een kleine twee maanden geleden, 19 februari 2016 op precies te zijn, voerde Google een flinke verandering door in haar zoekmachine. Niet in de organische zoekresultaten, maar in het weergeven van de advertenties. En dat is geen enkele online marketeer ontgaan. Met het verdwijnen van de tekst advertenties op aan de rechterzijde, laat Google haar zoekmachine nog beter aansluiten bij het mobile-gebruik van haar producten.

Wat is er verandert in de weergave van advertenties?

Waar er normaal gesproken 11 advertentie plekken waren te vergeven op elke pagina van de zoekmachine, is dit nu terug gebracht naar maximaal 7. De bovenkant is van 3 naar 4 advertenties gegaan en bij populaire zoekopdrachten worden er 3 advertenties aan de onderkant van de pagina getoond.

Maar wat heeft dit nu voor invloed gehad op CPC en CTR in verschillende campagnes? Er raakten aardig wat online marketeers in paniek, verwachtende dat de CPC flink omhoog zou gaan na het verdwijnen van “de rechterkant”. Logisch uiteraard. Met het bijna halveren van de beschikbare plekken voor de AdWords adverteerders, zouden grote adverteerders flink meer willen betalen om bij de eerste 4 resultaten te staan.

AdFine Adwords advertenties mobiel

Daarnaast was er natuurlijk ook de vraag wat voor effect het zou hebben op de organische zoekresultaten. Door het toevoegen van de extra advertentie, bestaat nu bijna het hele gedeelte “boven de vouw” uit Google AdWords advertenties.

Maar de eerste resultaten blijken mee te vallen. Het update-spook blijkt minder eng dan gedacht. Wel blijken de CPC’s op de topadvertenties heel iets gestegen te zijn. Cijfers die op dit moment bekend zijn, laten een stijging van tussen de 2% en 5% zien in CPC’s voor veel zoekwoorden. Maar dit was te verwachten. Op desktops en laptops is het aanbod “boven de vouw” omlaag gebracht naar nog maar 4 advertenties.

Ook de organische resultaten blijken er relatief weinig onder te lijden. Aantallen kliks op deze resultaten blijven aardig gelijk. Uiteindelijk blijken de effecten op dit moment kleiner te zijn dan dat er in eerste instantie verwacht werd. Deze uitrol was te verwachten, hij sluit perfect aan bij de mobile-in- the-middle strategie die Google al een tijd ingezet heeft.

Serial Entreprenerd sinds Crazy bytes | Creatieve Investeringen | W4n4b3H4X0R uit de DRoME tijd | Bitcoin | WordPress Guru | Minecraft verslaafd | Music producer sinds fasttracker | Inspector next web intelligence | Rocawear | Jay Z fan | StreetCulture ambassador

AdFine blog!

Naast onze advertentie service proberen we je op de hoogte te houden rondom alle ontwikkelingen in de financiële wereld als het gaat om online marketing. Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf vanzelf op de hoogte!

Omzet verhogen?

Online adverteren via AdFine betekent direct meer leads en aandacht voor uw financiële service of product door ons bereik van meer dan 100.000+ gebruikers in financiële (consumenten) markten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Meer artikelen

Bekijk alle artikelen
Geen reacties

Meest recente berichten

 

Reageer!